دانلود مقاله نقش والدين در تربيت كودكان

مطالب دیگر:
📖تحقیق الکترونیکی راز📖پاورپوینت پروژه کامل آشنایی با مرمت ابنیه، خانه رحیمی در شوشت📖پاورپوینت منازل 1700 آبادان📖پاورپوینت بررسی خانه و ساباط لامی- دزفول📖تحقیق نقش آموزش هاي ICDL بر عملکرد کارکنان ستادي شاغل در وزارت خانه تعاون، کار و رفاه اجتماعي📖تحقیق بررسی رابطه بین اعتماد و مشارکت اجتماعی در منطقه 18 شهرداری تهران📖پروژه معماری ترمینال مسافری📖تحقیق بررسی تاثیر استراتژی بازاریابی بین المللی بر ساختار تصمیم گیری در شرکت های صادراتی فعال📖تحقیق بررسی تاثیر ویژگی های سیستم اطلاعات حسابداری بر بهبود تصمیم گیری مدیران📖تحقیق بررسی رابطه بین هوش فرهنگی مدیران و استراتژی های مدیریت تعارض📖تحقیق بهبود مدل کاربر در وبسايت به صورت خودکار با استفاده از معناشناسی با مفاهيم خاص دامنه📖تحقیق سيستم هاي مديريت دانش و جستجو براي تماميت📖تحقیق جستجوی پیشرفته در اینترنت📖پکیج عکس های ویلایی📖جزوه آموزشی ویژه ارتقاء رتبه شغلی عالی آموزگاران دبستان📖تحقیق بررسی توزیع سبک مدیریتی مدیران مدارس براساس سبک های چهارگانه مدیریتی لیکرت📖جزوه ارتقای رتبه شغلی عالی دبیری علوم اجتماعی📖جزوه ارتقای رتبه شغلی عالی معاون اجرایی مدارس اداره کل آموزش و پرورش📖جزوه ارتقای رتبه شغلی عالی معاون اجرایی در اداره کل آموزش و پرورش📖تحقیق معاونت مدارس و چالش های پیش رو
دانلود مقاله نقش والدين در تربيت كودكان|728932|fpy
هم اکنون فایل با مشخصه ی دانلود مقاله نقش والدين در تربيت كودكان وارد وب شده اید برای مشاهده جزئیات فایل به ادامه مطلب یا دریافت فایل بروید.

زماني كه از نقش والدين در پيشرفت تحصيلي فرزندان سخن به ميان مي آيد اين تصور وجود دارد كه والدين در خانه نقش معلم هاي مدرسه را ايفا كنند و به عنوان معلم سرخانه مطالب و مباحث كتب درسي را به فرزندانشان مي آموزانند.

اين تصور كاملا نادرست و سطحي است. به اعتقاد كارشناسان نقش و اثربخشي پدر و مادر بيش از تدريس مطالب در منزل بوده و نمي توان آن را در يك چنين حيطه اي محدود و محصور ساخت.

براي فرزند اولين گروه اجتماعي، خانواده محسوب مي شود. او چند سال اول زندگي را در اين گروه به سر مي برد. پدر و مادر الگوي اوليه و اساسي وي محسوب مي شوند. يك رابطه متقابل رخ مي دهد و كودك به پدر و مادر اعتماد مي كند و با تلاش زياد سعي در همانندسازي و تقليد از آن ها دارد.

مدرسه دومين پايگاه اجتماعي است كه بعد از خانواده نقش مهمي در آموزش و پرورش كودك ايفا مي كند. كودك حساس ترين سال هاي عمر خود را ابتدا در خانواده و سپس در مدرسه مي گذراند. در حقيقت مدرسه تكميل كننده خانواده بوده و سعي در انتقال مفاهيم و مطالب يادگيري به كودك دارد. اگر تعليمات خانواده و والدين با آموزش هاي مدرسه همگون و همسو باشد، كودك با تضادهاي كمتري مواجه مي شود. اما اگر آموزش هاي اين دو نهاد با هم متفاوت باشد، كودك براي مقابله با اين تضادها واكنش هاي متفاوتي بروز مي دهد.

انواع رفتارهاي والدين با فرزندان:

با توجه به بافت فرهنگي جامعه ما و نگرش هاي متفاوت والدين در تربيت فرزندان رفتارهاي ما با فرزندان در سه نوع رفتار خلاصه مي شود:

الف ـ رفتار مستبدانه: گروهي از والدين به منظور كنترل بيشر فرزندان و همچنين عدم اطمينان به شرايط موجود در جامعه، سعي در كنترل روابط فرزندان خود با جامعه دارند. آن ها تصور مي كنند تسلط در كنترل رفتار و تربيت فرزندان خود را دارند و هيچ احدي جرات نفوذ در تغيير رفتار فرزندان آنها نخواهد داشت.

در حالي كه آنان فرزندان خود را از آموزش هاي اجتماعي محروم كرده و كاملا وابسته به خود بار مي آورند و قدرت فكر و خطا و آزمايش را از آنان مي گيرند. اما با ورود اين فرزندان به جامعه و ضرورت اتخاذ تصميم به دليل نداشتن تجربه و اعتماد به نفس با مشكل مواجه مي شوند.

ب ـ رفتار سازشكارانه: رفتاري كه در آن حقوق ديگران مهم تر از حقوق خود است و بر آن اولويت دارد، به كلامي ديگر، ديگران حق دارند ولي شما حقي نداريد. هدف اصلي رفتار سازشكارانه اجتناب از برخورد و راضي نگه داشتن فرندان است (فرزند سالاري).

ج ـ رفتار مدبرانه: دفاع از حقوق خود، به طوري كه حقوق ديگران پايمال نشده و تعادل در نظر گرفته شود و نه رفتار مستبدانه و نه رفتار سازشكارانه، بلكه رفتار معقولانه و منطقي كه در آن بايد سعي شود منطق فرزند تحريك شود و نه خشم و لجاجت، داشتن رابطه دوستي با فرزندان، بيان نيازها، خواسته ها، نظرات، احساسات و عقايد خود به صورت مستقيم و به دور از هر گونه ابهام و با روش هاي مناسب قادر خواهد بود فرزند شما را در اين حوزه ياري كند.

روش هاي مناسب:

1- به خاطر داشته باشيد اگر تقاضاي كودك خود را به دليلي رد كرديد، توضيحات خود را براي او با زباني ساده بيان كنيد.

2- وقتي كه جواب مثبت مي دهيد روي تصميم خود باقي بمانيد. به عنوان مثال اگر پاسخ شما در مقابل رفتارهاي زياده طلبانه كودكتان به آنها مي آموزاند كه چطور مي توان چيزي را به دست آورد، اگر به طفل اجازه داده شود كه با روش خود و با گريه و جيغ و داد خواسته هاي خود را به دست آورد، او تصور خواهد كرد كه مي تواند با ساده ترين شيوه راه خود را پيش ببرد. از سوي ديگر اگر شما اغلب تسليم خواسته هاي كودكتان مي شويد، انگيزه هاي شخصي خودتان را بررسي كنيد (منطق اوليه) همچنين اگر بخواهيد به هر قيمتي نگهبان صلح و آرامش باشيد كودكان ياد مي گيرند كه الم شنگه به پا كردن كارساز است پس بايد در تصميم خود استوار باشيد.

مايكل ونيز كارشناس امور كودكان معتقد است: «در اين گونه موارد اگر لازم شد مغازه را ترك كنيد، گاه براي اثبات يك نكته بايد خود را ناراحت كنيد، وظيفه شما به عنوان يك والد، اين است كه به كودكان خود كمك كنيد تا تصميم بگيرند كه چه چيزي ارزش به دست آوردن را دارد و آنگاه به آن ها نشان دهيد كه راه صحيح كدام است. درس مهمي كه آن ها ياد مي گيرند اين است كه براي به دست آوردن خواسته شان بايد تلاشي منطقي داشته باشند.

نيازهاي دانش آموزان:

يكي از محققان مي گويد: «تا آن اندازه كه در فكر كفش پاهاي فرزندانمان هستيم در فكر پرورش ذهن آن ها نيستيم. ما براي خريدن يك جفت كفش حداقل به پنج يا شش مغازه سر مي زنيم تا از نظر رنگ، مرغوبيت، جنس، اندازه، مدل، قيمت و .. مناسب باشد ولي براي پرورش مغز و انديشه آن ها چه كار كرده ايم.»

وقتي سخن از نيازها به ميان مي آيد، فقط حرف از خوردن و خوابيدن مطرح نمي شود بلكه نيازهاي ديگري مانند عشق، محبت، وابستگي، احترام، احساس ارزشمندي و .. نيز وجود دارد. از سوي ديگر همه نيازها را خانواده و والدين نمي توانند پاسخگو باشند، ولي اگر والدين از شكل و چگونگي اين نيازها آگاه باشند مي توانند زمينه ساز ارضاي اين نيازها باشند. اگر ما بدانيم كه فرزندمان براي ارضاي پاره اي از نيازهاي خود به چند دوست صميمي و خوب نيازمند

شامل 11 صفحه فایل WORD قابل ویرایش